De scholen van stichting Ante werken al een aantal jaar met het COOL platform en hardware van Cloudwise. Ante heeft 12 scholen met totaal zo’n 230 medewerkers en 2100 leerlingen. Bestuursvoorzitter Geurt Morren en Directeur van OBS de Wetering Peter Hulstein delen waarom ICT, ontwikkeling en samenwerking zo belangrijk is binnen hun onderwijs. 

Hoe het begon: werken in de cloud 

In 2018 fuseerden de basisscholen van SOBZ en Spil samen tot Stichting Ante. Negen scholen gebruikten in die tijd Microsoft op lokale servers en vier scholen werkten in de cloud met Google en het COOL platform. Vanwege de mogelijkheden die COOL en Google bieden voor online leren, stapten ook de andere scholen over naar deze werkwijze. Hierdoor kunnen alle scholen snel informatie met elkaar delen, tegelijk aan documenten werken en hebben ze overal inzage in documenten. Dit zorgt voor een goede samenwerking en communicatie, via één portaal en online werkomgeving. 

Werken met COOL 

Geurt en Peter vertellen dat zowel leerkrachten als leerlingen blij zijn met het COOL platform. “Alles is zowel op school als thuis makkelijk te vinden en te gebruiken. Leerlingen en leerkrachten hoeven maar één keer in te loggen in COOL en hebben zo toegang tot hun educatiemateriaal via zogeheten tegeltjes. De leerkrachten zijn erg blij met de meekijkfunctie, waarmee ze op hun eigen device zien wat leerlingen op hun scherm hebben geopend. Ook de makkelijke reset voor de leerling wachtwoorden die leerkrachten zelf kunnen uitvoeren bevalt goed.” 

Voor elke leerkracht een device 

Online onderwijs geven en vergaderen is het afgelopen jaar enorm toegenomen. Ante voorziet alle leerkrachten daarom van een eigen device. Peter Hulstein legt uit dat deze behoefte is versterkt toen er vanuit huis onderwijs gegeven moest worden. “Leerkrachten gebruikten een klein leerlingdevice met een slechte camera of hun privécomputer. Het faciliteren van Acer leerkrachten Chromebooks is een grote stap in het streven om AVG-proof te werken.” 

Door Chromebooks te verstrekken voorkomen we dat schoolgegevens niet meer op privé computers of servers terechtkomen. Leerkrachten loggen namelijk in met hun schoolaccount en werken in de cloud. Daarnaast gaat het uitloggen automatisch door de Chromebook dicht te klappen. Schoolgegevens zijn daardoor veilig en buiten bereik van buitenstaanders. 

Het hebben van een eigen device zorgt naast veiligheid ook voor flexibiliteit. Het onderwijs kent veel parttimers en zij kunnen nu ook vanuit huis gemakkelijk online aansluiten bij een vergadering. “Cloudwise beheert de Chromebooks, zodat alles goed geregeld is”. Nu leerkrachten een eigen device hebben, worden ze elke dag vaardiger in het gebruik van alle mogelijkheden die het COOL platform en Google te bieden hebben. 

Alles bij één partij 

“Cloudwise regelt voor ons de hardware, het netwerkbeheer en we maken gebruik van het COOL platform. Helemaal super vinden we dat: één dienstverlener die alles regelt. De lijntjes zijn kort, vragen worden snel opgepakt en alles is lekker laagdrempelig. Elke leerkracht weet wat hij of zij moet doen om iets op te lossen: even Cloudwise bellen. We hoeven het maar te vragen of het is al geregeld. 

En eigenlijk ook als we er niet om vragen. Medewerkers van Cloudwise denken mee en kijken naar de vraag achter de vraag. Een vraagstuk wordt niet alleen beantwoord of opgelost; er wordt ook gekeken naar een oplossing om het in de toekomst te voorkomen. Ook de ondersteuning tijdens de lockdown – snelle support, gratis webinars en de site ‘Blijven leren met COOL’ – is hier een mooi voorbeeld van. Dit herkenden we niet vanuit de samenwerking met de vorige partij. We hebben intern ook geen onvertogen woord gehoord over de implementatie van COOL. We zien Cloudwise als een betrouwbare, innovatieve partij die echt met je samenwerkt. Dat is voor ons belangrijk.” 

Beleid bepalen vanuit de leerkracht 

Bestuursvoorzitter Geurt vertelt dat het beleid van Ante wordt bepaald vanuit de gebruiker: de leerkracht. “Een beleid moet je niet van bovenaf opleggen. Je wilt vanuit de werkvloer horen waar er behoefte aan is”. Ante heeft hiervoor een werkgroep samengesteld met per school één leerkracht. Samen hebben zij vier keer per jaar een ICT-overleg. 

De komst van een werkgroep wierp z’n vruchten af tijdens afstandsonderwijs. “We konden hiermee voorkomen dat ieder voor zich het wiel zou gaan uitvinden. De werkgroep maakte samen een plan en hebben deze per school uitgerold. Het gaf een goede basis om informatie te delen, elkaar te helpen en betrokken te blijven. Het zorgt voor verbondenheid en een goede samenwerking.” 

Blijven ontwikkelen 

“Naast het betrekken van leerkrachten bij ons beleid, vinden we het belangrijk dat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Ante staat dan ook voor ‘met talent vooruit’. Per week zijn er twee leerkrachten een dagdeel vrijgesteld om digitaal onderwijs verder vorm te geven. Ook wordt er gekeken naar gerichte trainingen van de Cloudwise Academy om hun ICT-vaardigheden op peil te houden en verder te ontwikkelen. Daarbij wordt er gekeken naar het niveau van elk individu om op basis hiervan de nodige kennis aan te bieden. Net zoals we met leerlingen doen. Het is handig dat de trainingen van Cloudwise Academy nu ook online worden aangeboden. Zo kan iedereen dit op zijn gewenste moment en locatie volgen.” 

Toekomst 

We blijven vooruit kijken, want de onderwijsbehoefte van leerlingen verandert continu. We sluiten ons onderwijs daarom aan op de steeds veranderende omstandigheden in het leven en leren. Bij het waarmaken van deze visie speelt het werken met COOL en Google een belangrijke rol. We blijven in ontwikkeling op het gebied van ICT en  met Cloudwise hebben we hier de perfecte partner in gevonden.