Leiderschap

Leiderschap! Mensen volgen geen titels, mensen volgen leiders. Mensen, die staan voor hun visie, die hun woord houden, die hun mensen beschermen en niet weglopen als het spannend wordt. Sterk leiderschap is niet met je vuist op tafel slaan en mensen laten doen wat jij wilt. Sterk leiderschap is mensen uitdagen hun dromen waar te maken vanuit een duidelijke visie, mensen ondersteunen, bevragen en faciliteren. Mensen de ruimte geven om te mogen zijn wie je bent! Leiderschap, betekent geven om je medewerkers! Ante, met talent vooruit!

Ante gaat als een raket!

In de afgelopen drie jaar heeft de organisatie Ante zich geweldig ontwikkeld. De organisatie ziet kinderen en hun talenten steeds meer en medewerkers passen zich meer en meer aan de veranderende leerbehoeften van kinderen aan. Daarnaast is de kwaliteit van het onderwijs gestegen en hebben alle scholen een basisarrangement.

Afgelopen jaar zijn de faciliteiten om tot leren te komen nog meer verbeterd. Bij veel scholen zijn de gebouwen vernieuwd, is de luchtbehandeling aangepast en is meubilair vervangen. Op dit moment wordt op een groot aantal scholen zonnepanelen gelegd in het kader van duurzaamheid, want Ante wil dat geld zo veel mogelijk in kinderen geïnvesteerd wordt (als de elektrakosten naar beneden gaan, kan dat geld weer aan onderwijs worden besteed). Bovendien zijn in het afgelopen jaar van online onderwijs alle medewerkers en veel kinderen van chromebooks voorzien en is er geweldig online onderwijs gegeven.
Al deze ontwikkelingen worden door ouders ook gezien. Ante is in de afgelopen periode geen 100 leerlingen gekrompen, maar juist 300 leerlingen gegroeid. Op een aantal scholen komen ouders die een kindje verwachten al vragen of ze een plekje kunnen reserveren. Een geweldige ontwikkeling!

Omdat corona een stempel heeft gedrukt op de afgelopen periode en veel van medewerkers, ouders èn kinderen heeft gevergd, werden alle kinderen en medewerkers nog net voor het einde van het schooljaar op een raketje getrakteerd om samen te vieren hoe goed Ante zich ontwikkelt door de inzet van een ieder: ouder, kind en medewerker.

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)

Dankzij de gelden die beschikbaar komen, kunnen we de ontwikkelingskansen voor kinderen vergroten. Want de leerbehoeften van kinderen veranderen dagelijks. Dit vraagt om flexibiliteit van onze medewerkers, continu in ontwikkeling zijn. Zowel als organisatie als medewerker.
JayMarino (continious improvement) en Prof. GerdavanDijk (organisatie als levende organisme) zeggen hier mooie dingen over. Jay over schoolontwikkeling en Gerda over organisatieontwikkeling. Ik heb het voorrecht gehad om van beiden te leren. Maar gewoon ff googlelen en je vindt veel informatie.?

Continu ontwikkelen. Je telkens afvragen wat er onder de veranderende omstandigheden nodig is voor elk kind. Om onze medewerkers die belangrijke overwegingstijd te gunnen, probeer ik zo veel mogelijk ballast bij onze scholen weg te houden. Zo ook met de verantwoording voor de gelden uit het nationaal programma onderwijs door zo veel mogelijk aan te sluiten bij bestaande zaken. We maken elk jaar al twee keer een schoolscan, een analyse, die is nu ook prima bruikbaar. Teams hebben met het keuzemenu de opties afgewogen aan de hand van het kwadrant investering in geld versus opbrengsten voor de leerling. Mijn vraag aan onze directeuren blijft voortdurend hoe we deze incidentele gelden zo kunnen inzetten dat het structureel effect heeft op de zich voordurend veranderde ontwikkelkansen voor kinderen, medewerkers en de organisatie.

Mijn oproep is dan ook voor alle onderwijsmensen in mijn netwerk: Laten we met z’n allen in de sector onderwijs voortdurend in ontwikkeling zijn, want de leerbehoeften van kinderen veranderen dagelijks. Dat vraagt om talentvolle medewerkers en een passende organisatiestructuur. Dan hoeven we niet reactief achterstanden te bestrijden, maar werken we proactief aan ontwikkelingsvoorsprong. En dat begint -volgens mij- altijd met betrokkenheid. Aandacht maakt alles mooier! Fijne werkweek toegewenst!

Het COOL platform..

Nieuwsbrief voorjaar 2021

Lees hier de nieuwsbrief van dit voorjaar 2021

 

Ik mis de brok in mijn keel

Kinderen als Madelief uit Dronten kiezen online hun middelbare school: ‘Ik mis de brok in mijn keel’

Een vervolgschool uitkiezen gebeurt in coronatijd vooral online. Maar hoe proef je dan de sfeer? Tegen een ècht bezoek aan die grote, vreemde middelbare school kan niets op, merkt Madelief Laarveld uit groep 8 van de Flevosprong uit Dronten, de klas die de Stentor volgt van lockdown tot zomervakantie.

Het volledige bericht leest u via de Stentor.

Marlon Beltman nieuwe directeur ’t Kofschip Zeewolde

De benoemingsadviescommissie was unaniem in haar keuze, Marlon Beltman wordt de nieuwe directeur voor ’t Kofschip in Zeewolde. Zij zal vanaf 1 mei deze functie invulling gaan geven.

In de afgelopen jaren heeft Marlon ervaring opgedaan als waarnemend directeur en heeft heel veel zin om haar ervaring nu in te zetten op ’t Kofschip. Wilma Bliekendaal blijft tot 1 september 2021 directeur en heeft zodoende 4 maanden de tijd om Marlon in te werken. Na 1 september is Marlon zelfstandig directeur van ‘t Kofschip en wordt zij verder wegwijs gemaakt binnen Ante door Renée Lelieveld, directeur van de Flevosprong te Dronten.

We zijn blij dat we in Marlon een zeer geschikte kandidaat hebben gevonden en zien uit naar een goede samenwerking!

Dank voor je aandeel in 2020!

Beste relatie,

In het afgelopen jaar hebben we als Ante samen met veel enthousiasme gewerkt aan het hoogste doel wat een kind kan bereiken: steeds meer jezelf zijn.

Weten dat je mag zijn wie je bent, je gewaardeerd voelen door de meester of juf, je gehoord en gezien voelen: daar gaat het om. Dank voor je aandeel hieraan in 2020!

We hopen dat jij ook in 2021 weer met ons meewerkt om onze medewerkers een volgende stap te laten maken in hun ontwikkeling met het oog op de toekomst en de liefde voor elk kind. Want om met Rita Pierson te spreken: ‘Elk kind verdient een kampioen’: een meester of juf, die gelooft in het kind. Maar wie is de kampioen die elke meester of juf nodig heeft om de beste versie van zichzelf te mogen zijn? Wie stimuleert de meester of juf? Ben jij dat, jij op jouw eigen manier? Heel graag!

Laten we samen gaan voor het belang van kinderen! Dan geven we het onderwijs in Flevoland een boost. Samen maken we dan 2021 tot een topjaar.

Corona, hoe gaan wij er mee om?

Corona, hoe gaan wij er mee om?
Op 14 december 2020 heeft de regering besloten dat alle scholen in Nederland hun deuren moesten sluiten. De regering heeft wederom aangegeven dat de scholen vanaf 4 januari tot 18 januari 2021 onderwijs op afstand zullen geven. Voor de gezondheid van iedereen volgen wij de adviezen van de regering en het RIVM.

Onderwijs thuis vanaf 4 januari 2021
Tot nader bericht van de regering en het RIVM zullen de scholen in ieder geval tot 18 januari 2021 dicht zijn en onderwijs op afstand bieden. Tenzij anders met de school is afgesproken. Hoe dit er exact uit gaat zien voor u en uw kind(eren) hoort u van uw school. Op dit moment wordt er hard gewerkt om alles volgens richtlijnen RIVM in te richten op de scholen.

Communicatie
Ante en onze scholen hebben voortdurend contact en houden iedereen op de hoogte van informatie die belangrijk is en ontwikkelingen die spelen. Er is nauw contact met ouders, leerkrachten, raad van toezicht, GMR en organisaties waarmee wij samenwerken.
Wilt u contact met medewerkers van het bestuurskantoor dan kunt u mailen naar info@ante.nl. Heeft u vragen gericht aan uw school dan kunt u contact met school opnemen.

Wij wensen iedereen veel sterkte en gezondheid toe! Meer informatie kunt u vinden op de site van RIVM en Rijksoverheid.

Aquamarijn viert Daltonlicentie

Basisschool Aquamarijn is daltonschool

Op basisschool Aquamarijn in Dronten was het dubbel feest vrijdag 4 december. Sint en Piet kwamen op school. Dat was natuurlijk al een feest. Maar Sinterklaas had voor de school nog een verrassing in petto. Aquamarijn heeft de laatste jaren het onderwijsconcept veranderd. De school geeft les volgens de uitgangspunten van het daltononderwijs. Zelfstandigheid, vrijheid in gebondenheid ((zelf)verantwoordelijkheid), samenwerken, effectiviteit en reflecteren zijn belangrijke kernwaarden van het daltononderwijs.

Vlak voor de coronacrisis uitbrak in Nederland was de school gevisiteerd door de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). OBS Aquamarijn heeft toen aangetoond volgens de kernwaarden van het daltononderwijs het onderwijs vorm te geven. De NDV vond dan ook dat Aquamarijn de daltonlicentie meer dan verdiend had. De school was daar natuurlijk ontzettend trots op en wilde dat ook graag gaan vieren met de kinderen en de ouders. Helaas was dat door de coronacrisis niet mogelijk. Zo liet de officiële bekendmaking dat Aquamarijn daltonschool was geworden, met daarbij de uitreiking van de Daltonlicentie op zich wachten. Sinterklaas had hier uiteraard ook van gehoord en hij heeft aangeboden om de uitreiking van de licentie op zich te nemen. Zo werd de school en juf Ellen, de daltoncoördinator, in het bijzonder, op vrijdagochtend verrast met de uitreiking van de Daltonlicentie. Voor de kinderen had de sint ook nog een lekkere verrassing. Het was een erg gezellige dag op Aquamarijn met dit dubbele feest.